Udang Galah Masak Lemak

Ahad lepas ummi ada belikan udang galah di pasar tani..Terus terpikir nak masak lemak pun sedap.Terus carikan bahan2 di pasar sekaligus.Sebelum ni ummi tak tau nak masak lemak2 ni maklum laa ummi kan orang pantai timur.So tengok kakak ipar duk masak ummi pun cuba2 lah masak jugak.Menu ini ummi hidangkan bersama sayur bendi goreng disini bersama cendawan goreng.Resepinya di sini .Jom ummi kongsi resepinya.

Bahan2:

Udang galah – cucikan

Bawang merah 6/7 ulas

Bawang putih 3 ulas

2 inci Kunyit hidup – tumbukkan

1/2 inci halia

2 batang Serai – ketukkan

Limau nipis – perahkan

Kentang 2 biji – potong 4/6

Santan 1kg

2 Asam keping

Gula dan garam

Sedikit serbuk perasa

Cara2:

  1. Blendkan semua bawang,kunyit dan halia
  2. Masukkan bahan kisar dalam periuk bersama udang dengan api perlahan.
  3. Masukkan santan,serai,asam keping,kentang,gula,garam dan sedikit serbuk perasa.
  4. Masukkan sedikit air ikut kesesuaian dan sentiasa kacau agar tidak pecah minyak.
  5. Tunggu hingga mendidih dan tutup api dan kacaukan lagi sekejap.

Resipi ini boleh lah digunakan untuk ayam atau daging.Selamat mencuba.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s